38 vuotta ja 11 eri tehtävää on kuljettanut Matti Koposen potkulaudalta autoalan näköalapaikalle

5.7.2021

Ford Suomen jälkimarkkinointijohtaja Matti S. Koponen on tehnyt pitkän ja vaihtelevan uran Fordilla. Kun 16-vuotias Koponen kuljetti potkulaidalla varaosia mekaanikolle, hän ei arvannut, kuinka tiiviisti autoala vetää imuunsa. Koposen valmistuttua autoinsinööriksi vuonna 1982, hän marssi kersantin varustuksessa Fordille työhaastatteluun. Siitä alkoi edelleen jatkuva rupeama Ford Suomen palveluksessa.


Nykymaailman hektiseen urapujotteluun suhteutettuna fordilaisilla on poikkeuksellisen pitkiä uria. Mikä innostaa olemaan saman talon leivissä vuosikymmenestä toiseen? ”Täällä vaihdetaan tehtäviä säännöllisin väliajoin, ja sen myötä saa uusia haasteita. Se on tosi mielenkiintoista – ihan kuin aloittaisi uudessa työpaikassa. Uusi startti tutussa ympäristössä, voiko parempaa toivoa”, Koponen kertoo.



"Autoalan valtava muutos on kiehtovaa. Tässä työssä olen näköalapaikalta seuraamassa kehitystä”, hän toteaa. Asiakaskunnassa sähköistyminen puhuttaa tällä hetkellä eniten. Valitettavasti Koposen mukaan keskustelua käydään usein ymmärtämättä tärkeitä perusasioita. ”Esimerkiksi hevosvoimiin on kaikilla näppituntuma. Sähkö on puolestaan vaikeammin ymmärrettävä ja tuntemattomampi tavan tallaajalle.”


Sähköautoilun perusteet


Koposen mielestä jokaisen olisi hyvä tiedostaa, paljonko sähköauto tai hybridi kuluttaa sähköä. ”Tällä hetkellä sähkö on edullista. Vaikka talvella kulutus on hieman suurempi, niin siitä huolimatta sähköauton lataaminen on hyvin kohtuuhintaista.”


Koponen muistuttaa myös selvittämään, onko kotona lataaminen mahdollista. Täyssähköauton lataamiseen pitää kotiin saada asennettua kotilatausasema, jotta ison akun saa ladattua.


”Verottaja on tehnyt päätöksen, että yritysautoilijoille kotilatauspiste on lisävaruste, jonka voi jäännöshintaan lunastaa pois sopimuksen päättyessä. Myös verotusarvoon saa nyt alennusta. Nämä ovat oivat veturit kannustamaan yrityksiä sähköautoilun edelläkävijöiksi. Toivottavasti mahdollisimman moni yritys tarttuu tähän”, Koponen tuumaa.


Digitaalisuus helpottaa autojen hallintaa yrityksissä


Autoilu on muuttunut muun elämän lomassa myös varsin digitaaliseksi: turvallisuusteknologioita on jo vaikka minkälaisia, autot suosittelevat kahvitaukoa ja käynnistyksen voi tehdä puhelimella. Mitä seuraavaksi on luvassa?


”Digitaalisuus tulee valtavalla rintamalla. Netti on pian joka autossa, ja autoa voidaan päivittää ajon aikana etänä suoraan tehtaalta. Mikäli auton tietokone huomaa jotakin, se kertoo järjestelmään vikakoodit ja välittää suoraan korjaamolle tiedon. Suhailu huoltoon vähenee”, Koponen kertoo.


Myös autojen hallinta on yrityksille aiempaa helpompaa: autojen sijaintia ja huoltotarpeita voidaan seurata FordPass Pro -sovelluksesta.


Lopuksi Koponen huomauttaa, että sähköautojakin pitää huoltaa, vaikkei niihin öljyjä vaihdetakaan: ” Ohjaus, alustat, jarru, tukivarret ynnä muut pitää tarkistaa määräajoin, jotta ajaminen on turvallista. Akku on sen sijaan huoltovapaa, joten siinäkin mielessä sähköauto on kyllä edullisempi käytössä.”


Ota yhteyttä Tilaa uutiskirje

Uutiset

Tarjoukset

Katso kaikki viimeisimmät tarjoukset Wetteri

Uutiset

Katso kaikki viimeisimmät uutiset Wetteri