95-vuotias Oy Ford Ab valmistautuu täyssähköiseen autoiluun uuden toimitusjohtajan luotsaamana

9.4.2021

Suomen Fordin tuore toimitusjohtaja Johan Lindberg on toden totta kiireestä kantapäähän Fordin miehiä. Yritykseen hän on kasvanut kiinni pikku pojasta lähtien seuratessaan isänsä uraa siellä, ja itsekin hän on ehtinyt työskennellä jo lähes 30 vuotta yrityksen palveluksessa. Mitä uusi toimitusjohtaja pohtii muutoksen kourissa olevasta autoalasta sekä luotsaamansa brändin tulevaisuudesta?


Lokakuussa toimitusjohtajana aloittanut Lindberg on paljon vartijana, kun hän vie globaalin jättiyrityksen sähköistymis- ja digitalisaatiostrategiaa käytäntöön Suomessa.



”Ford on aina ollut osa Suomen koneellista maataloutta ja liikennettä. Nyt olemme ison muutoksen äärellä: tavoitteemme on, että jo viiden vuoden kuluttua kaikki Euroopassa valmistettavat autot ovat joko ladattavia hybridejä tai täyssähköautoja”, Lindberg kertoo. ”Myös hyötyajoneuvoissa vuoteen 2030 mennessä joka kolmas myydyistä autoista on sähköauto. Lyhyellä aikajänteellä tapahtuu siis paljon.”


Digitaalisuus muuttaa autoilijan elämää


Autoalan iso muutos ulottuu sähköistymisen lisäksi digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämiseen. Uudempien autojen ostajille ovat tulleet tutuksi jo erilaiset auton hallintaa avustavat sovellukset sekä turvallisuutta lisäävät teknologiat.


”Kuljettajaa avustavien teknologioiden ansiosta ajaminen on stressittömämpää kuin koskaan aikaisemmin. Auto huolehtii esimerkiksi hätäjarrutuksista, kaistalla pysymisestä ja nopeuden säätämisestä rajoitusten mukaiseksi. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että kuljettaja on aina vastuussa auton hallinnasta.”


Ajamiseen suoraan vaikuttavien teknologioiden lisäksi autot ovat nykyisin yhä liitettävämpiä, mikä muuttaa auton käyttökokemusta. ”Esimerkiksi FordPass-mobiilisovelluksen avulla autoa voi hallinnoida, ja tiettyjä ominaisuuksia käyttää etänä. Tämä helpottaa ja nopeuttaa matkalle lähtöä sekä lisää matkustusmukavuutta. Liitettävyysominaisuudet lisäävät myös turvallisuutta tuottamalla ajantasaista tietoa liikenteestä, ja jopa varoittamalla edessä olevista mahdollisista vaaratilanteista ennakkoon”, Lindberg jatkaa.


Autojen myynti ja ostaminen myös muuttuu verkkokaupan tullessa kiinteämmin osaksi auton hankintaa. Täyssähköinen Mustang Mach E on Fordin ensimmäinen verkkokaupassa itse räätälöitävä ja sieltä ostettava auto.


”Fordilla verkkokauppa toimii kivijalkaliikkeiden rinnalla, ja koemme näiden tukevan toinen toistaan. Verkkokauppa tarjoaa kuitenkin asiakkaille yhden lisävaihtoehdon auton ostamiseen – hankinta onnistuu vaikkapa kotisohvalta, mihin aikaan tahansa. Uskomme kuitenkin Ford-liikkeiden ja ammattitaitoisen henkilökunnan roolin pysyvän autonhankinnassa jatkossakin merkittävänä”, Lindberg toteaa.


Yhteiskunnallisen tason päätökset ratkaisevassa asemassa


Kaikki autovalmistajat menevät kilvan kohti täyssähköistä maailmaa. Osa valmistajista on lähtenyt rakentamaan myös latausverkostoja. Esimerkiksi Ford on yksi IONITY-latausverkoston perustajajäsenistä. Verkosto toimii aktiivisesti laajentaakseen Euroopan latausverkostoa. Lisäksi Ford rakentaa Euroopassa sijaitseville toimipaikoilleen tuhansia latauspisteitä henkilökunnan käyttöön. Muutos siis tapahtuu, mutta sen vauhtiin vaikuttaa ennen kaikkea yhteiskunnallisen tason päätökset.


”Keskeisiä kysymyksiä ovat esimerkiksi, missä määrin sähköistymistä tuetaan hankintahinnan saamiseksi kohtuulliseksi sekä kuinka nopeasti latausverkosto kasvaa. Myös EU on asettanut kovia vaatimuksia fossiilivapaalle liikkumiselle”, Lindberg toteaa. ”Vuosi 2025 on rajapyykki, jolloin uuden autokannan päästöt pitää saada alle 81 g/km. Loppujen lopuksi kysymys on kuitenkin siitä, mikä on poliittinen tahto. Autoteollisuus ei saa muutosta aikaan yksin.”


Jonkin verran on spekuloitu myös sillä, jääkö sähköautojen aikakausi lyhyeksi. Miten Lindberg näkee tämän?


”Kaikki tähtää tällä hetkellä täyssähköiseen maailmaan. Voi olla, että vedyn rooli kasvaa, mutta se on epävarmaa. Vihreä energia pitää saada kuitenkin hyödynnettyä täysimittaisesti.”


Globaalit trendit näyttelevät myös keskeistä roolia autoalan tulevaisuudessa. ”Esimerkiksi jatkuuko kaupungistuminen, tai mikä on etätyön rooli jatkossa? Trendit vaikuttavat siihen, millaiselle liikkumiselle on kysyntää”, Lindberg sanoo. ”Varmaa on, että liikkumisen pitää olla tulevaisuudessa joustavaa ja ympäristöystävällistä. Tämä on myös autoalan tavoite.”


Ota yhteyttä Tilaa uutiskirje


Uutiset

Tarjoukset

Katso kaikki viimeisimmät tarjoukset Wetteri

Uutiset

Katso kaikki viimeisimmät uutiset Wetteri